Realitāte. Virtuāla un papildināta

Realitāte. Virtuāla un papildināta

Viens no tiem ir papildinātā realitāte (PR; angļu val. augmented reality), kas reālās pasaules elementus tiešraidē papildina ar datoru veidotu sensoro ievadi – skaņu, grafiku vai video, lai papildinātu indivīda uztverto īstenību. Tā moderno tehnoloģiju lietotājam informācija par apkārtējo reālo pasauli kļūst interaktīva un digitāli manipulējama. Otrs virziens ir virtuālā realitāte (VR; viduslaiku latīņu val. virtualis ‘iespējams, varbūtējs’) – ar tehniskiem līdzekļiem izveidota mākslīga pasaule, ko cilvēks uztver ar maņām. Tehnoloģijām attīstoties, VR vairāk raksturotu kā cilvēka spēju sazināties ar kibertelpu – vidi, kurā mijiedarbojas cilvēki un mašīnas, radot arī fantastisku realitāti. VR un PR plaši izmanto militārajās tehnoloģijās, medicīnā, derīgo izrakteņu ieguvē, izglītībā, celtniecībā, projektēšanā un dizainā. Strauji pieaug tehnoloģiju izmantošana reklāmā un izklaides industrijā, trenažieros un simulatoros, arī tirdzniecībā un tūrismā.

PR: milzīgs potenciāls

Mūsdienās pat mobilajās ierīcēs, kā viedtālruņos un planšetdatoros, jau ir iebūvēti nepieciešamie tehniskie elementi, kas tos padara par PR platformām. Šobrīd tehnoloģijas atrodas izstrādes stadijā un vairāk tiek veltītas izklaidei, tomēr tām ir gandrīz neierobežotas lietošanas iespējas un milzīgs potenciāls pasaules mērogā, piemēram, drīz, izmantojot PR tehnoloģijas muzejos, par katru mākslas darbu varēs saņemt neierobežoti garu un izsmeļošu materiālu.

Papildinātā realitāte

Ainārs Kļaviņš kopā ar Gati Zvejnieku izveidoja digitālo aģentūru Overly, kas fokusējas uz PR risinājumu izstrādi. Pats Overly ir PR lietotne, ar kuras palīdzību var atdzīvināt attēlus. Lai to izdarītu, ir nepieciešams lejuplādēt lietotni un izvēlēto attēlu noskenēt, kaut vai ar mobilo telefonu. Bildīte atdzīvosies, skatītājam liekot domāt par maģijas brīnumiem Harija Potera garā. Tas jau ir izmēģināts praksē. Kad Overly sadarbojās ar izdevniecību Lilit, lasītājiem bija zināms, kuras žurnāla lappuses atdzīvosies – sāks kustēties un runāt.

Gandrīz neierobežotas lietošanas iespējas un milzīgs potenciāls

Lietotnei ir plašas iespējas vizuālās mākslas vidē. Tā tika eksperimentāli izmantota Artūra Kondrāta fotoizstādē. Ielādējot mobilo lietotni kopā ar izstādē eksponētajām fotogrāfijām, varēja noklausīties arī cilvēku stāstus. 

„Esam atraduši vairākus jaunus virzienus, kur būtu ļoti noderīgi PR produkti. Lai stātos pretī lielajiem pasaules izstrādātājiem, esam uzsākuši attīstīt savus unikālos PR algoritmus, kustību sensoru programmēšanu Kinect, VR briļļu risinājumus u. c. Praktiskā nozīmē šī tehnoloģija ir arī industriālo risinājumu nākotne, jo ar tās palīdzību attālināti var risināt dažādas problēmas, piemēram, Audi ražotāji savām automašīnām ir radījuši instrukciju, kas ir lietojama kā PR rīks: ja rodas tehniska rakstura neskaidrības, auto lietotājam vairs nav jāšķirsta pamācību grāmata, bet ar lietotnes palīdzību, izmantojot mobilo tālruni vai planšetdatoru, jānoskenē fiziskā ierīce – un sakaru līdzeklis pasaka priekšā, kā ir jārīkojas,” stāsta A. Kļaviņš, Overly vadītājs. 

Jaunuzņēmumu Anatomy Next dibināja Uldis Zariņš ar Sandi Kondrātu. Uldim bija veiksmīga pieredze, veidojot anatomijas mācību grāmatas māksliniekiem. PR ar precīzām 3D vizualizācijām dotu pavisam citas iespējas cilvēka ķermeņa atveidošanā un būtiski atvieglinātu medicīnas studentiem anatomijas apgūšanas procesu. Šī lietotne mediķiem pakāpeniski top uz anatomijas grāmatas bāzes. Pašlaik jau ir pilnīgi izstrādāta galvas un kakla muskuļu, kā arī kaulu sistēmas 3D vizualizācija. Uzņēmuma 

Ietekmē attēlu, radot ilūziju, ka cilvēks atrodas notikumu centrā

nākotnes plāni ir izstrādāt pilnīgu cilvēka 3D PR modeli un šādu mācību līdzekli laist pasaules tirgū. Lai to sasniegtu, tiek veidota sabalansēta komanda, piesaistot citu nozaru speciālistus.

VR: ekrāns uz deguna

VR ir ārkārtīgs potenciāls tādu 3D un 360 grādos uzņemtu vizuālo attēlu radīšanā, kurus var uztvert tikai ar speciālām brillēm, turklāt brilles ir aprīkotas ar sensoriem, kas seko galvas kustībām un attiecīgi ietekmē attēlu, radot ilūziju, ka cilvēks atrodas notikumu centrā. Par tehnoloģijas attīstības līmeni var spriest pēc tā, ka lieli, prestiži TV kanāli jau ir izstrādājuši videoprogrammas, kuras varēs ērti vērot tieši ar VR brillēm. Kultūras u. c. jomu cienītāji, atrodoties vispiemērotākajā vidē, var virtuāli apmeklēt izrādes, piemēram, noskatīties iespaidīgu cirka izrādi vai Weather Channel apbrīnot ziemeļblāzmu, sporta spēļu cienītājiem tiks sagādāta iespēja ienirt gandrīz vai pašā cīņas viducī. Tiek organizēti pirmie VR formāta kinofilmu konkursi. Par šo formātu ieinteresējas starptautiski kinofestivāli, un nesen VR formāta filmai tika pasniegta pirmā Emmy balva. Tiek atvērti kinoteātri, kuros īpaša vieta tiek paredzēta VR filmām. Savā īsajā pastāvēšanas laikā kino ir pārdzīvojis straujas izmaiņas: melnbalts, krāsains, platformāta, stereo, ieliekts un 3D attēls; ir izmainījusies arī skaņas kvalitāte, serviss, zāles interjers, veidojot kino apmeklējumu par izcilu izklaidi. Jau tuvākajā nākotnē varēs izveidot perfektas, katram indivīdam personīgi pielāgotas VR brilles, kas nodrošinās fantastiskas informācijas uztveres iespējas, iztiekot bez ekrāna. Iespējams, kinoindustrija rāda labu piemēru, kā mainoties, resp., pašiem veidojot VR zāles, adaptēties tehnoloģijām. Un ko darīs TV?

VR būvniecībā

Arhitektūras objekti rotā pilsētas seju ilgus gadsimtus. Tā ir liela atbildība. Lai nekļūdītos kompozīcijā, arhitekti veido reālus celtnes maketus samazinātā mērogā un ar datora palīdzību iegūst dažādas projekcijas. Tehnoloģijas attīstās, un arhitektūras, projektēšanas un būvniecības procesā plašu lietojumu jau ir ieguvusi BIM (building information modeling ‘būves informācijas modelēšana’) tehnoloģija – būves digitālā modelēšana, kas procesā iesaistītajām pusēm ļauj iegūt skaidru redzējumu par kopainu, pieņemt izsvērtus lēmumus, precīzi plānot celtniecības darbus un samazināt izmaksas. 

Arī jaunuzņēmums Go VR Studio ir izstrādājis savu pilsētbūvniecībā izmantojamu VR risinājumu – Vividly, kas ikvienam interesentam ļauj gan novērtēt topošā arhitektūras objekta kvalitāti, gan izmantot to būvniecības procesā kā profesionālu rīku. Digitālā vidē jau savlaicīgi aplūkojot objektu, sabiedrība varēs iesaistīties un izteikt savu viedokli. Cits tehnoloģijas izmantošanas virziens ir ēkas ekspluatācija, un uzņēmumam jau ir izveidojusies laba sadarbība ar Liepājas koncertzāli Lielais dzintars

Saistītie raksti


Kontakti

Saziņai:
23300113
Adrese:
Daugavas iela 38-3, Mārupe, LV-2167
Ikmēneša labāko ziņu apkopojums e-pastā:
Seko!