Pašbraucošie auto: šodiena un nākotne

Pašbraucošie auto: šodiena un nākotne

Ikdienas realitāte

Tuvākā vieta, kur autonomais auto ir ikdienas parādība, ir tepat, Somijā, kur kursē pāris pašbraucošo mikroautobusu. Pirmo reizi tie parādījās 2016. gada vasarā Helsinkos, Hernesāri rajonā. Pēc galvaspilsētas mikroautobusi tika izmēģināti Espo, vēlāk – Tamperē. Rudenī tie kursēja pa maršrutu Espo. Autonomajā elektromikroautobusā ir vieta maksimāli 12 pasažieriem (sešas sēdvietas). Tas nav īpaši ātrs – līdz 40 kilometriem stundā. Somu projekts SOHJOA ir 1,2 miljonu eiro vērts vairāku universitāšu, kompāniju un Eiropas Savienības (ES) kopprojekts. Kopumā somiem esot 15 mikroautobusu. 

Kaimiņi norvēģi kopš 2016. gada novembra izmanto autonomos auto, kas Bērumas pilsētā veic pārtikas produktu piegādi pasūtītājam. 

Nedaudz tālāk ir Šveice, kur Valē kantona administratīvajā centrā Sjona kopš 2016. gada vasaras kursē mikroautobusi, kas vienlaikus var pārvadāt 11 pasažieru. Tie regulāri brauc pa 1,5 kilometru garu maršrutu. Gan somu, gan šveiciešu mikroautobusus ražo francūži, kas, šķiet, šajā jomā ir vismaz Eiropas, ja ne pasaules avangardā. Helsinkos braukā kompānijas Ligier, kas vairāk ir zināma saistībā ar Formulu 1, pašbraucošais elektroauto EZ10 EasyMile, savukārt Šveicē – franču kompānijas NAVYA ražotie NAVYA ARMA

2017. gada jūlijā un augustā EZ10 EasyMile auto tādā kā gliemeža gaitā braukāja arī pa Tallinas centru. Ir vērts pieminēt, ka arī Tallinas Tehniskā universitāte izstrādā savu autonomā elektroauto projektu. Tiek plānots, ka igauņi tādu uztaisīs uz Tallinas Tehniskās universitātes 100. jubileju 2018. gada rudenī. Augstskolu šai projektā atbalsta Mercedes-Benz dīleris Igaunijā – kompānija Silberauto.

Jau būvē rūpnīcas

No abām minētajām franču kompānijām, šķiet, vistālāk attīstībā ir ticis Lionā bāzētais NAVYA, kas ražo NAVYA ARMA – pilnīgi autonomu elektroauto, kas var pārvadāt 15 pasažieru, braucot maksimāli ar 45 kilometriem stundā.

Pirmoreiz atklātībā NAVYA ARMA parādījās 2015. gada oktobrī. Auto ir aprīkots ar LIDAR (angļu val. light identification detection and ranging ‘lāzerskenēšana un ranžēšana’) sensoriem, augstas precizitātes GPS RTK (real time kinematic ‘reāllaika kinemātika’) sensoru, odometru un stereoskopisku kameru. 2017. gada vasaras vidū pasaulē kursēja jau 45 NAVYA ARMA mašīnas un kompānija atvēra jaunu rūpnīcu ASV, Mičiganā, plānojot 2017. gadā uzbūvēt pirmos 25 mikroautobusus ASV tirgum. 

NAVYA mikroautobusi kursē ne tikai Eiropā. Tie tiek izmantoti ASV, Japānā, Austrālijā. Adelaidē tikšot būvēta nākamā uzņēmuma ražotne. Tāpat kā līdzīgu tehnoloģiski avangardisku uzņēmumu priekšgalā, arī te ir harismātiska personība – tāds franču Īlons Masks – Kristofs Sapē, kas savulaik bija viens no datorspēļu kompānijas Atari veidotājiem.

IT un autobūves giganti

ASV autonomo auto projektu attīstītāji ir lielie biznesa giganti, kā Google ar savas meitaskompānijas Alphabet radīto auto Waymo (kursē Kalifornijā, Arizonā, Teksasā un Vaiomingā) vai Uber ar savu auto Otto, kas kursē Kalifornijā un Kolorādo. Google attīsta personiskos auto, Uber – nelielus kravas auto. 

Autonomo auto joma jau ir kļuvusi par minēto amerikāņu kompāniju cīņas lauku, piemēram, no Google ir aizgājuši un sākuši veidot savu biznesu vairāki šīs jomas inženieri. Skandaloza bija Waymo projekta attīstītāja Entonija Levandovska un Google Maps vadošā speciālista Liora Rona biedrošanās ar Uber veidotājiem. Paņemot līdzi arī dažu labu Google izlolotu biznesa noslēpumu, viņi kļuva par uzņēmuma Ottomotto līdzdibinātājiem, bet tas pēc neilga brīža par 680 miljoniem ASV dolāru tika pārdots Uber. Pārbēg ne tikai no Google. Bijušie Tesla Motors inženieri Kalifornijā izveidoja kompāniju lvl5, kas izstrādā augstas izšķirtspējas kartes pašbraucošajiem automobiļiem.

Arī tepat, Rīgā, ir iestrādes pašbraucošu auto vadības tehnoloģijā

Ap šo jauno katlu rosās arī tāds vecs IT milzis kā Intel. Mikroshēmu ražotājs šogad ir iegādājies inženiertehnoloģiju kompāniju Mobileye, kas izstrādā ADAS (Advanced Driver Assist Systems ‘modernizēta palīgsistēma vadītājam’) u. c. programmatūru, ko izmanto autonomo automašīnu vadīšanā. Intel, Mobileye un BMW partnerībā tiek veidots pilnīgi autonoms automobilis, ko sola sākt piegādāt tirgū 2021. gadā. Rosās arī lielie autokoncerni, kā Ford, Tesla un Honda. Šogad Ženēvas autoizstādē Volkswagen publikai atrādīja savu autonomo auto Sedric (no Self driving car ‘pašbraucošs auto’). 

Sedric tiek veidots atbilstīgi koncepcijai auto kā pakalpojums, kad, vajadzībai rodoties, šādu pakalpojumu sniedzēju varēs izsaukt pie savām namdurvīm. Automobilī ir četri krēsli, kas izvietoti viens otram pretī, tas ir bez stūres un gāzes pedāļa. Akumulators un 100 kW elektrodzinējs atrodas zem salona grīdas. Starp uzlādēm tam tiek nodrošināta 400 kilometru nobraukuma iespēja. Katrā no Sedric jumta stūriem atrodas pa lāzerskenerim, kas fiksē izmaiņas vidē, pa kuru brauc auto. Vēl auto ir apgādāts ar ultraskaņas, radiolokācijas un video sensoriem. Ja ar šo auto vācu ražotājs netiks līdz sērijveida ražošanai, tā tehnoloģiskie risinājumi tiks iedzīvināti jaunos modeļos. 

Zināma kustība notiek arī tepat, Rīgā. Arī SIA Latvijas mobilais telefons (LMT) sadarbībā ar Rīgas augsto tehnoloģiju izglītības biedrību ir sākuši veidot bezpilota auto tehnoloģiju izmēģinājumu trasi. Elektronikas un datorzinātņu institūtam ir iestrādes pašbraucošu auto vadības tehnoloģijā, ir īstenoti pirmie tehnoloģijas testi. Autonomo auto tehnoloģiju attīsta arī jaunuzņēmums Pilot Automotive Labs. LMT sola nodrošināt izmēģinājumiem piemērotu sakaru infrastruktūru un attīstīt 5G tīklu bezpilota auto vajadzībām. 

Lai šī joma progresētu, ir daudz darāmā digitālās kartēšanas jomā. Nepieciešamās precizitātes digitālo karšu Latvijā vēl nav, savukārt attīstībai vajadzīgā mobilo sakaru infrastruktūra jau ir, un tā dod iespēju attīstīt autonomo auto testu vidi. LMT prezidents Juris Binde uzskata, ka perspektīvā tas ļaus Latvijai kļūt par starptautisku transporta tehnoloģiju inovāciju centru, kur gan attīstīt vietējās kompetences, gan piesaistīt ārvalstu investorus un jaunuzņēmumus.

Saistītie raksti


Kontakti

Saziņai:
23300113
Adrese:
Daugavas iela 38-3, Mārupe, LV-2167
Ikmēneša labāko ziņu apkopojums e-pastā:
Seko!