Digitālie palīgi: padomdevēji un sarunbiedri

Digitālie palīgi: padomdevēji un sarunbiedri

Pērn ar savu palīgu iepazīstināja pasaulē lielākais tehnoloģiju uzņēmums Google, turklāt gandrīz vienlaikus ar Google Now parādījās arī konkurents jau apgūtajam Amazon Echo – mājas balss palīgs Google Home. Ar ko ir zīmīgs šis notikums? Google bija palikusi pēdējā no lielajām IKT firmām, kas vēl nebija iesaistījusies virtuālo palīgu radīšanas sacensībā. Nu tas ir noticis – velnam mazo pirkstiņu ir atdevusi arī Google. Kāda tad pašlaik izskatās piedāvāto digitālo palīgu plejāde?

Balss meklētājs Google Now. Tas ir balss palīgs, kas analizē jūsu elektronisko korespondenci un meklēšanas pieprasījumu vēsturi. Strādā mobilajās ierīcēs Android un iOs vidē, kā arī pārlūkā Chrome. Ātrs, ļoti precīzs maršrutēšanā. Var sadarboties ar atsevišķiem blakuspielikumiem – vadīt piezīmes, ziņapmaiņu, mūzikas atskaņošanu. 

Trūkumi: lietotāju var baidīt ar savu informētību par pārvietošanos, maksājumiem u. c. ikdienas sīkumiem; reizēm kaitina pārliekā iniciatīvas izrādīšana (piemēram, informē par sporta spēļu rezultātiem, kas jūs neinteresē, vai par ik dienu izmantotajiem maršrutiem); nav izmantojams viedās mājas (smart home) vadīšanā.

Cilvēciskošanas līmenis – nekāds: nav noskaņots komunicēt, palīgam nav pat individuāla vārda, vienkārši Google.

Apple Siri. Tiešs Google Now konkurents – balss palīgs, kas prot sarunāties ar lietotāju un sniegt proaktīvus ieteikumus. Siri ir balss palīgu pionieris, taču gadu gaitā nav kļuvis īpaši gudrāks. iPhone un iPad ierīcēs tiek aktivizēts ar pogas Home ilgu nospiešanu. Nesen Apple Siri ir sākušas atbalstīt arī ar Apple TV un Apple Watch apgādātas iekārtas. Viegli lietot iOS vidē. Saprot dabīgu runu. Labi informēts par jaunumiem, laika ziņām, sportu, kino, vietējā transporta maršrutiem. Var ieteikt, ko varētu paskatīties TV. Spēj sadarboties ar atsevišķiem viedās mājas elementiem. 

Trūkumi: nespēj sadarboties ar vairākumu citu (ne Apple) pielikumu un servisu; darbojas lēnāk nekā virkne konkurentu; nav atklātas lietojumprogrammas saskarnes (application programming interface – API), un tas nozīmē, ka ar Siri nav iespējams, piemēram, atvērt dziesmu Spotify, pievienot uzdevumu vai nosūtīt ziņojumu Slack, lai gan savietojamība ar citiem pielikumiem mūsdienās jau ir kļuvusi par ierastu prasību digitālajiem palīgiem (klīst gan runas, ka Apple speciālisti beidzot risinot šo problēmu).

Cilvēciskošanas līmenis: nespēj uzturēt pilnvērtīgu sarunu, tomēr zināmos brīžos parāda pats savu viedumu. Arī Siri sievietes balss skan samērā cilvēciski. 

Apple Viv. Acīmredzot Siri radītāji apzinās sava produkta trūkumus, tāpēc pašlaik izstrādā jaunu virtuālo palīgu – Viv. Ir iecerēts, ka tas spēs darboties visu tipu ierīcēs. Izstrādātāji sola, ka Viv spēs saprast arī sarežģītus jautājumus un būs savietojams ar citu uzņēmumu piedāvātajiem pielikumiem. Specializētie plašsaziņas līdzekļi raksta, ka Viv spēja pazīt un analizēt runas valodu ir iespaidīga. 

Trūkumi: pagaidām ir notikušas tikai dažas Viv prezentācijas un nav pierādījumu, ka viss tiešām darbojas, kā iecerēts. 

Cilvēciskošanas līmenis: labāk uztver vizuālos līdzekļus un konkrētas atbildes nekā sīku aprakstu. Nav skaidrs, vai spēs būt asprātīgs. 

SoundHound Hound. Šo balss palīgu iOs un Android videi ir izstrādājis abu gigantu konkurents Shazam. Papildu serviss Houndify dod iespēju balss vadību pievienot arī citiem izstrādātājiem un ierīcēm. Kvalitatīvi saprot sarežģītus pieprasījumus. SoundHound ir integrēts arī tādos servisos kā Yelp, Uber un Expedia

Trūkumi: SoundHound palīga iespējas sadarboties ar citu izstrādātāju pielikumiem ir ierobežotas, bet atvērt servisu tieši ar iOs vai Android palīdzību, neinstalējot īpašo pielikumu, nav iespējams; pieprasījumi, ko šis palīgs nespēj pazīt, tiek pārsūtīti uz Ask.com. 

Cilvēciskošanas līmenis: nav noskaņots uz pļāpāšanu, tomēr spēj atbildēt uz papildjautājumiem. 

Amazon Alexa. Balss palīgs, kas integrēts Fire TV konsoles Amazon audioiekārtās (Echo, Echo Dot, Tap) un pamazām parādās arī citās iekārtās, piemēram, modinātājos un digitālajās mājdzīvnieku barotavās. Alexa spēj atskaņot mūziku un lasa ziņas no vairākiem avotiem, sniedz lietotājam informāciju par laikapstākļiem, transporta sastrēgumiem u. c. noderīgiem parametriem. Atbalsta ar viedo māju saistītās iekārtas. Ar balss komandām ļauj pasūtīt preces Amazon Prime un pat picu. Pateicoties atklātai API, spēj sadarboties ar jebkuru cita ražotāja pielikumu un pakalpojumu. 

Trūkumi: izmantot ir iespējams tikai mājās, jo Alexa nespēj strādāt viedtālrunī, un, tā kā Amazon vairs nav pašam savas mobilās platformas, tai ir grūti konkurēt ar Google un Apple. Alexa liek nopietni pārdomāt, vai dzīvē ir vēl kāda jēga, izņemot iepirkšanos Amazon.

Cilvēciskošanas līmenis: prot jokot, atbildot uz sarežģītiem jautājumiem, taču ātri vien jebkuru jautājumu ievirza iepirkšanās gultnē („Aleksa, ko man dzīvē paveikt?” – „Jums būtu jāsaraksta grāmata. Kad to izdarīsiet, varēsiet to viegli publicēt, izmantojot Amazon’s Kindle Direct Publishing!”). 

Microsoft Cortana. Virtuālais palīgs ar teksta un balss vadīšanas iespējām, darbojas Windows, iOs un Android vidē. Prot gan uzminēt lietotāja jautājumus, gan uz tiem atbildēt. Kā joko IKT eksperti, tieši Cortana kādā jaukā dienā var izjaukt citplanētiešu mēģinājumu iznīcināt visu dzīvību Visumā. Cortana vada atgādinājumus un kalendāru, izseko sūtījumus, uzliek modinātāju un meklē jaunumus, laika ziņas u. c. datus Bing vietnēs. Sadarbojas ar atsevišķiem Windows pielikumiem, bet nesen Cortana ir ieguvis spēju ar Skype palīdzību sazināties ar citiem botiem (interneta robotiem). 

Trūkumi: vislabāk jūtas Windows vidē, kura ir visneinteresantākā programmu izstrādātājiem un, iespējams, arī lietotājiem; Android un iOs vidē darbojas, taču tur vadīšana ir sarežģītāka un arī funkciju mazāk. 

Cilvēciskošanas līmenis: Cortana patīk jokot, sevišķi mīļi tam ir banāli jociņi. Atbildot uz vispārīgiem jautājumiem, vienmēr ir gatavs izmantot kādu atbildi no gara asprātību saraksta. Var nolasīt pagarus Viljama Šekspīra darbu citātus. Tāpēc Cortana kļūst arvien iecienītāks kā tērzēšanas bots (chatbot). Microsoft cer, ka Cortana drīzumā kļūs par visu pārējo botu bāzes intelektu, kas spēj vadīt lietotāja ceļojumus, tikšanās, darīšanu sarakstu u. c. ikdienas lietas, kā arī nostiprināt integrācijas pakāpi ar pārējiem Microsoft produktiem (to vidū Office) un sagatavot platformu pēcPC (pēcpersonāldatoru) laikmetam. Vai tas izdosies, pagaidām spriest vēl ir pāragri. 

X.ai. Viens no nedaudzajiem virtuālajiem palīgiem, kam ir tikai viena funkcija: tas darbojas elektroniskajā pastā un lietotāja uzdevumā norunā tikšanās. X.ai pārzina lietotāja dienaskārtību un prioritātes. 

Trūkumi: lai ģenerētu atbildi uz X.ai izveidotajām un nosūtītajām vēstulēm, citiem digitālajiem palīgiem (piemēram, Amy) ir nepieciešama pārlieka cilvēka iejaukšanās. Šādi šauri specializēti viedpalīgi kļūs patiešām ērti, ja spēs darboties pilnīgi autonomi. (Vienas funkcijas digitālie asistenti var palīdzēt atrast ceļu (Waze), ieteikt gadījumam piemērotu kafejnīcu vai restorānu (Ozlo) vai sniegt citu ikdienā nepieciešamu padomu. Parasti tie nav īpaši pļāpīgi – to valoda ir lietišķa un maksimāli īsa, taču eksperti uzskata, ka tieši cilvēciska komunicēšana ir viens no galvenajiem virzieniem, kādā attīstās virtuālie palīgi.) 

Cilvēciskošanas līmenis: augstu tiek vērtēts X.ai cilvēciskais stils un intonācija. 

Facebook  M. Palīga, ko daļēji vada mākslīgais intelekts, daļēji – cilvēki, izstrādāšana vēl nav pabeigta: šodien M vēl ir mazliet vairāk nekā ideja. M ir teksta palīgs Facebook Messenger vidē. Tā funkcijas Facebook formulē īsi: M centīsies izdarīt visu, ko jūs tam prasīsiet. 

Trūkumi: pagaidām M nav gatavs produkts un, šķiet, vēl ilgi tāds nebūs; pašlaik tas ir pieejams tikai nedaudziem lietotājiem ASV, Sanfrancisko. 

Cilvēciskošanas līmenis: ārkārtīgi augsts, jo atbilžu uz uzdotajiem jautājumiem formulēšanā piedalās cilvēki. Žurnāls Wired apgalvo, ka ar laiku M varētu apgūt savu operatoru zināšanas un darboties patstāvīgāk. 

Visbeidzot – daži vārdi par Latvijas uzņēmuma Tilde izstrādātajiem virtuālajiem palīgiem, kurus savās sociālajās platformās ir iekļāvuši tādi giganti kā Facebook un Skype. Pirmie Latvijā radītie virtuālie asistenti ir Tildes izstrādātie virtuālie sarunbiedri Laura un Gliemezītis, kas gan prot tērzēt un dalīties ar informāciju, gan palīdz apgūt jaunas prasmes. Tildes piedāvātie asistenti darbojas viedtālruņos. Laura uztur sarunu angļu valodā un prot atbildēt uz dažādiem izzinošiem jautājumiem, savukārt Gliemezītis sarunājas latviešu valodā un pirmsskolas vecuma bērniem palīdz apgūt reizrēķinu. Tildes jaunākais veikums virtuālo asistentu jomā ir Lācis Teo – tas palīdz apgūt lietuviešu valodu. 

Saistītie raksti


Kontakti

Saziņai:
23300113
Adrese:
Daugavas iela 38-3, Mārupe, LV-2167
Ikmēneša labāko ziņu apkopojums e-pastā:
Seko!