E-bizness 3.0: jaunā patēriņa laikmeta biznesa modelis

E-bizness 3.0: jaunā patēriņa laikmeta biznesa modelis

Viens no pēdējiem, kas ir kļuvis iespējams, pateicoties IT, ir informācijas laikmets. Mēdz teikt, ka dati ir mūsdienu nafta. Ja tā, tad turīgākie uzņēmumi pasaulē, kas vāc un apstrādā datus, ir Google, Facebook, IBM, Oracle, Microsoft u. c. Pasaule ir tikai sākusi sistemātiski iegūt, uzkrāt un apstrādāt visu veidu datus, lai no tiem iegūtu informāciju – datu destilātu, kam ir pārdošanas vērtība. Pasaulē ir izveidojušies biznesa modeļi, kas pilnīgi nojauc tradicionālā biznesa pamatvērtības, piemēram, Uber ir lielākais pasažieru pārvadātājs pasaulē, kuram nemaz nepieder infrastruktūra vai transportlīdzekļi; līdzīgi Microsoft ar Skype iegādi ir kļuvis par lielāko komunikācijas uzņēmumu pasaulē… arī bez infrastruktūras.

„Kapitāls ir akumulēts darbs”

Tā ir teicis Kārlis Markss, un simtiem gadu tā ir bijusi taisnība. Savdabīgi, bet prātā iezogas secinājums, ka šodien mūsu darba augļi nemaz mums nepieder. Jā, jo šodien viss tiek īrēts. Mēs esam iesoļojuši nomas laikmetā – laikmetā, kurā mums ir viss, bet nekas nepieder. Nerunāsim par klasiku – māju vai automašīnu, bet par pamatlietām, piemēram, informāciju. 

  • Tev pieder tikai tas, ko tu patiesi kontrolē! Īrei vai nomaksai ir pieejams gandrīz viss, ko šodien patērējam, varbūt izņemot pārtiku un preces, kurām vienības cena ir tik zema, ka īres modelis nav pamatots. Uz nomaksu cilvēki lieto viedtālruņus, planšetdatorus un datorus. Arī mūziku mēs vairs nepērkam, bet abonējam. Telpas pērk vai būvē retais uzņēmums, tās tiek nomātas. Uzņēmumos automašīnas ir operatīvajā līzingā.
  • Maksā, kamēr lieto. Lieto, kamēr maksā. Mums ir viss, bet nepieder nekas. Pasaules varenie biznesa prāti, šķiet, ir atraduši izcilu veidu, kā kāpināt patēriņu, un arī revolūcija, šķiet, ir novērsta, jo cilvēkiem… viss taču ir! IT industrija šo tendenci uzķēra ļoti agrīnā stadijā, un šodien faktiski visi IT pakalpojumi un programmatūra tiek piedāvāti ar abonēšanas modeli. SaaS, PaaS un IaaS ir šodienas IT biznesa stūrakmeņi.

Life as a Service

Savā veidā mūsu dzīve ir pakalpojums (LaaS), ko abonējam: kamēr maksājam, tikmēr labi dzīvojam. Ekonomisti pēc nekustamā īpašuma burbuļa pareģoja arī IT nomas pakalpojumu burbuli, taču tas nenotika, jo IT industrija izgudroja unikālu veidu, kā turpināt mūziku, – Force Update (piespiedu atjaunināšana). Mēs jau esam pieraduši pie mūsu datoru operētājsistēmas atjauninājumiem, kas ir jāveic gan tad, kad tam ir laiks, gan gluži nelaikā. Arī viedtālruņos ir pieejami lietojumprogrammu atjauninājumi. 

Sākot lietot jebkuru IT produktu, ir jāpiekrīt neskaitāmiem noteikumiem sīkā drukā, bet, ja tajos kaut kas neapmierina… tad nekā, jo tos lietot, nepiekrītot noteikumiem, nav iespējams. Nākotnes scenārija piemēri ir šādi: jūsu auto paziņo, ka ir mainījušies šoferu privātuma noteikumi un, kamēr nepiekritīsiet, auto nedarbosies, vai jūsu viedais mājoklis paziņo, ka tam ir atjaunota operētājsistēmas versija un hipotēkas noteikumi un, kamēr nepiekritīsiet savu mājokli lietot pēc visiem noteikumiem, jūsu viedā māja durvis neatvērs.

Ko tas nozīmē mūsu uzņēmējiem?

Mūsdienu patērētājs dzīvo šodienā, viņš ir pieradis produktus saņemt gatavus un uzreiz. Patērētājs ir pieradis pie ārvalstu tehnoloģiju izstrādājumu un pakalpojumu kvalitātes. Viņš ir pieradis pie ikmēneša maksājumiem. Tātad – jūsu produkts vai pakalpojums ir pieejams tagad un nekavējoties sniedz pozitīvu lietošanas pieredzi. 

Produkti un pakalpojumi tiek apvienoti sava veida pakās, kuras ir pieejamas abonēšanai. Lietotājs labprāt izvairīsies no neskaitāmiem rēķiniem un vēlēsies saņemt pakalpojumus no iespējami mazāka, bet pārbaudīta piegādātāju skaita. No tiem, kam viņš uzticas un kuru zīmoliem vēlas būt piederīgs; no tiem, kas sniedz pozitīvu pieredzi un emocionālu gandarījumu. Tātad – kas ir jūsu partneris vai infrastruktūra, kuras ietvaros jūs varat piedāvāt savu pakalpojumu? 

Lielajiem uzņēmumiem ar pieejamiem finanšu resursiem ir jāveido sadarbības platforma (infrastruktūra) un aktīvi jāpapildina abonējamo produktu portfelis. Labs piemērs ir sakaru operatori, kas paralēli savam sakaru pakalpojumu portfelim piedāvā daudz ko, sākot ar viedtālruņiem, datoriem, televizoriem un beidzot ar ceļojumu apdrošināšanu.

Mazajiem ir jāmeklē tie, ar kuriem kopā varēs pelnīt lielu naudu, pārdodot savu preci komplektā vai arī izmantojot pastāvošu lielā uzņēmuma ekosistēmu (platformu), ar kuras palīdzību audzēt savu pakalpojumu noietu. 

Jautājumi ir divi: kas ir jūsu produkts šodien, un ar ko jūs iesiet kopā, pārdodot LaaS

Resursi: 

SaaS – Software as a Service – programmatūra kā pakalpojums. CRM risinājumi, Microsoft Office 365, Adobe dizaina un maketēšanas programmatūra tiek piedāvāta nevis iegādei, bet gan kā abonējams pakalpojums. 

PaaS – Platform as a Service – IT risinājumu izstrādātājiem ir iegādei gatavas risinājumu platformas, uz kuru bāzes IT uzņēmumi izstrādā un tirgū piedāvā savus produktus un pakalpojumus. 

IaaS – Infrastructure as a Service – IT infrastruktūra – kabeļi, pieslēgumi, serveri, datu centri, mākonis kā īrējama vide ar mainīgu un pēc vajadzības pieejamu apjomu. Visi šie resursi – gan infrastruktūra, gan programmatūra – ir pieejami. Uzņēmumam, uzsākot savu darbību, ir pieejami visi nepieciešamie instrumenti, lai tas varētu strādāt un augt. Jo straujāk, jo labāk. Tradicionāli ierobežotajiem resursiem zeltam, sudrabam, dārgakmeņiem ir pievienojies jauns – lietotāju bāze. Nozīme ir lietotāju skaitam, kas patērē piedāvāto pakalpojumu. Turklāt apgrozījumu nodrošina ne tikai pakalpojums – pati lietotāju bāze ir kapitalizējama, jo sniedz lielu apjomu informācijas, kas ir šodienas kapitāls.

Saistītie raksti


Kontakti

Saziņai:
23300113
Adrese:
Izstāžu centrs Ķīpsala, Rīga
Ikmēneša labāko ziņu apkopojums e-pastā:
Seko!