Covid-19 pandēmijas dēļ šogad īpaši strauji izvērsusies e-komercija, savukārt pirkumi internetā vairs nav tikai izvēle, bet gan nepieciešamība. Saistībā ar to, ka strauji pieaug tiešsaistē veikto pirkumu apjoms, reizē aktuālāki kļūst riski, kas saistīti ar pircēju finanšu un datu drošību. Tāpēc Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK) informē par jauniem noteikumiem, kas paredz - no 2021. gada 1. janvāra ikvienam tirgotājam internetā jānodrošina divkārša drošība jeb stingrās autentifikācijas iespēja.
FKTK skaidro, ka no nākamā gada ikvienam internetveikalam būs rūpīgāk jāpārliecinās, vai cilvēks, kurš vēlas samaksāt par pirkumu, patiešām ir tas, par kuru uzdodas, nevis krāpnieks. Tikai tad, kad tas izdarīts, banka ļaus veikt darījumu. Tas nozīmē, ka pircējam samaksas procesā būs jānorāda ne tikai norēķinu kartes dati, bet pirkums jāapstiprina arī ar autentifikāciju internetbankā, izmantojot, piemēram, Smart-ID rīku. Vairāki internetveikali šādu iespēju jau nodrošina.
Jāuzsver, ka stingrā autentifikācija neattieksies gluži uz visiem internetā veiktiem pirkumiem, kuru apmaksai izmantota bankas karte.
Jaunie noteikumi lielākoties būs aktuāli maksājumiem virs 30 eiro.
Taču divkāršā drošība būs aktuāla arī tad, ja vairākas reizes pēc kārtas veikti pirkumi zem 30 eiro, taču to kopsumma sasniedz 100 eiro. Tāpat stingrā autentifikācija būs jāveic tad, ja veikti pieci nelieli pirkumi pēc kārtas. Īpašs izņēmums attieksies uz ikmēneša maksājumiem, piemēram, par abonēšanas pakalpojumiem. Šādā situācijā klientam vienreiz būs obligāti jāveic stingrā autentifikācija, un pārējās reizēs tā vairs nebūs obligāta.
Jādomā, ka ne 100% visi internetveikali būs tik priekšzīmīgi un no 1. janvāra nodrošinās dubulto drošību. Ja pircējs pie šāda tirgotāja vēlēsies ko iegādāties, maksājumu pakalpojumu sniedzējam būs jānoraida pirkums. Tas attieksies arī uz tiem gadījumiem, kad pircējs pie konkrētā tirgotāja jau iepriekš veicis pirkumu.
Jāpiezīmē, ka prasība par divkāršo drošību jeb stingro autentifikāciju no 2021. gada 1. janvāra būs jāievēro visiem internetveikaliem Eiropas Savienībā un Eiropas Ekonomiskās zonas valstīs.