No 2025. gada 1. janvāra elektronisko rēķinu apmaiņa kļūs saistoša vismaz ceturtajai daļai Latvijas uzņēmumu, īpaši tiem, kuri sadarbojas ar valsts budžeta iestādēm. Taču šobrīd, tikai divus mēnešus pirms regulas ieviešanas, e-rēķinus spēj izsūtīt un apstrādāt vien 5% no aptaujātajiem uzņēmumiem un iestādēm, liecina uzņēmuma Jumis Pro veiktā aptauja. Šie dati uzrāda nepietiekamu gatavību un akcentē nepieciešamību pēc ātras pielāgošanās jaunajām prasībām.
Aptaujas dati rāda, ka 26,2% respondentu – uzņēmumi, kuru klientu vidū ir arī budžeta iestādes – būs tieši pakļauti Grāmatvedības likuma grozījumiem, kas nosaka e-rēķinu ieviešanu. Papildus tam daži no aptaujātajiem paši ir budžeta iestādes.
Lai gan e-rēķinu ieviešana tiek plānota jau vairākus gadus, liela daļa uzņēmumu nav gatavi jaunajām prasībām un šobrīd tikai sāk kaut ko darīt lietas labā.
Šobrīd ievērojams skaits uzņēmumu ir tikai sākuma posmā – 28,2% aptaujāto ar steigu strādā pie e-rēķina risinājuma izvēles un ieviešanas. Tikai 3% aptaujāto e-rēķinus jau aktīvi lieto ikdienā un aptuveni 1,5% ir ieviesuši risinājumu, bet vēl to nelieto regulāri. Taču lielākā daļa uzņēmumu – 63,8% – joprojām nav veikuši nekādas ieviešanas darbības, un tas rada bažas par gatavību īstenot jauno prasību noteiktajā laikā.
Lai palīdzētu uzņēmumiem ieviest kvalitatīvus e-rēķinu risinājumus, Jumis Pro vadītājs Viesturs Slaidiņš norāda, ka uzņēmumiem šobrīd svarīgākais ir pieņemt pārdomātus lēmumus. Tā kā turpmāk rēķini valsts iestādēm būs jānosūta strukturētā formātā, kas ļauj tos automātiski apstrādāt, uzņēmumiem ir būtiski savlaicīgi izvēlēties risinājumus, kas atbilst visiem Eiropas Savienības standartiem.