MVU dilemma: īsāks rēķina apmaksas termiņš vai lielāka peļņas marža?

MVU dilemma: īsāks rēķina apmaksas termiņš vai lielāka peļņas marža?

Katrs uzņēmums, izrakstot rēķinus par pārdotajām precēm vai pakalpojumiem, ir ieinteresēts maksimāli saīsināt apmaksas termiņu, tādā veidā ātrāk saņemot nepieciešamos apgrozāmos līdzekļus. Tomēr mūsdienu tirgū, kur valda konkurence, mazākiem uzņēmumiem reti ir iespēja diktēt nosacījumus pircējiem, īpaši lieliem uzņēmumiem, tādēļ nereti nākas piekāpties un pagarināt rēķina apmaksas termiņu. Tad rodas jautājums: kas ir izdevīgāk – peļņas daļas ziedošana par ātrāk veiktiem norēķiniem vai papildus gūta peļņas marža, sniedzot ilgāku norēķināšanas termiņu?

Faktoringa pakalpojumu uzņēmuma “Factris LV1” izpilddirektors Kaspars Barons norāda, ka nereti piegādātāji sniedz klientam tikai 2–3 % atlaidi par priekšapmaksu, t. i., ja par precēm vai pakalpojumiem tiks samaksāts tūlīt pēc to piegādes. Tomēr reti kurš ir aprēķinājis, ka šī atlaide, pārrēķinot kā gada procentu likmi, var sasniegt pat 24–36 %. Jāpiekrīt, ka vairumam MVU pašreizējos tirgus apstākļos tiešām būs iespēja aizņemties par procentu likmi, kas mazāka nekā 24–36 % gadā. To varēs izdarīt pat bez mantas ieķīlāšanas vai personīgu garantiju sniegšanas, izmantojot, piemēram, rēķinu finansēšanas pakalpojumu.

K. Barons iesaka katru reizi pirms lēmuma pieņemšanas atbildīgi novērtēt īsto saņemamās naudas cenu un iespējamās biznesa finansēšanas alternatīvas.

Ja uzņēmumam ir iespējas saņemt ārēju īstermiņa finansējumu un tāda finansējuma cena ir mazāka par papildus iegūstamo peļņas maržu, sniedzot ilgāku norēķināšanās termiņu, tad būtu vērts izvēlēties lielākas peļņas maržas variantu.

Kaspars Brons norāda, ka atkarībā no biznesa cikliskuma reizēm ir vērts svarīgam klientam sniegt atlaidi un saņemt apmaksu ātrāk, bet bieži efektīvākais veids ir saņemt īstermiņa finansējumu. Peļņas maržas ziedošana ir vieglākā, bet, kā rāda aprēķini, visbiežāk – dārgākā izeja. Viņš sniedz reālu piemēru, kad pēc finansējuma vērsās transporta uzņēmums, kas strādā ar lielu Austrijas pasūtītāju. Klients šajā gadījumā piemēroja standarta 14 dienu rēķina apmaksas atlikšanas termiņu. Tomēr transporta biznesā katru dienu nepieciešami apgrozījumie līdzekļi degvielai, ceļu nodokļiem, darbinieku algām, komandējuma naudām, tāpēc aktīvi izmantoja pasūtītāja pakalpojumu, kad par naudas pārskaitīšanu uzreiz pēc pakalpojuma veikšanas klients piekrita sniegt 3 % atlaidi. Rēķinot gada procentu likmi, šādas atlaides sniegšana atbilstu aptuveni 78 %.

Parasti mazajam un vidējam biznesam efektīvāk pārvaldīt apgrozāmo kapitālu palīdz vairāku finansēšanas avotu pieejamība. Tas ļauj nodrošināt biznesa nepārtrauktību un izvairīties no viena no visdārgākajiem finansēšanas veidiem – apgrozāmā kapitāla palielināšanas no savu akcionāru līdzekļiem.

Saistītie raksti


Kontakti

Saziņai:
23300113
Adrese:
Izstāžu centrs Ķīpsala, Rīga
Ikmēneša labāko ziņu apkopojums e-pastā:
Seko!